КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ ПЛАНУВАННЯ ВИВЧЕННЯ
КУРСУ ГЕОГРАФІЯ «ЗАГАЛЬНА ГЕОГРАФІЯ», 6 КЛАС
(70 год на рік, 2 години на тиждень)
№
уроку
|
Дата проведення
|
Тема уроку
|
Практичні роботи
|
Дослідження
|
К-сть годин
|
ВСТУП (2 год.)
|
|||||
1
|
Географія як наука про Землю, її природу, населення та
його господарську діяльність, про взаємодію природи і людства. Значення
географічних знань та вмінь.
|
1
|
|||
2
|
Основні друковані та електронні джерела географічної
інформації, їх значення. Географічні дослідження. Особливості організації
власних географічних спостережень.
|
Спостереження на місцевості за змінами у природі
|
1
|
||
Учень називає: об’єкти вивчення географії, складові географічної науки, основні джерела географічних знань та методи географічної інформації; підбирає: географічну інформацію з
різних джерел та визначає її
корисність для себе; аналізує:
дані спостережень за змінами у природі; пояснює
на конкретних прикладах значення географії для життєдіяльності людини; оцінює: значення власних спостережень
у природі;складає: за допомогою членів родини перелік джерел
географічної інформації, якими користується вдома.
|
|||||
РОЗДІЛ І. РОЗВИТОК ГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ ПРО ЗЕМЛЮ (6
год.)
|
|||||
Тема 1. Уявлення про Землю у давнину (1 год.)
|
|||||
3
|
Уявлення про Землю єгиптян, вавилонян, індійців,
греків, римлян, слов’ян. Зображення Землі на картах Ератосфена, Птолемея.
|
1
|
|||
Учень називає:особливості
зображення Землі на картах у давнину; підбирає: з різних джерел додаткову
інформацію про пізнання і дослідження Землі у давнину; аналізує: карти Ератосфена і Птоломея; порівнює:уявлення про форму Землі
єгиптян, вавилонян, греків, слов’ян;складає: за допомогою членів
родини короткі повідомлення пізнання Землі у давнину.
|
|||||
Тема 2. Відкриття нових земель та навколосвітні
подорожі (3 год.)
|
|||||
4
|
Подорожі вікінгів. Подорожі Марко Поло. Пошуки
морського шляху в Індію. Відкриття Америки Х.Колумбом.
|
1
|
|||
5
|
Перша навколосвітня подорож під керівництвом
Ф.Магеллана. Навколосвітні експедиції, їх географічне значення (Дж. Кук, І.
Крузенштерн і Ю. Лисянський). Відкриття Австралії та Антарктиди.
|
1
|
|||
6
|
Відкриття Австралії та Антарктиди.
|
||||
Учень називає: відомих мореплавців
та мандрівників, які здійснили видатні географічні відкриття в різні епохи;підбирає: з різних джерел додаткову
інформацію про пізнання і дослідження Землі; аналізує: карти маршрутів мандрівників та дослідників; порівнює: уявлення
про форму Землі єгиптян, вавилонян, греків, слов’ян; складає: за допомогою членів
родини короткі повідомлення про власні подорожі, які ілюструє малюнками,
фотографіями, міні-презентаціями.
|
|||||
Тема 3. Сучасні дослідження (3 год.)
|
|||||
7
|
Дослідження Землі у ХХ – на початку ХХІ ст.
|
1
|
|||
8
|
Урок
узагальнення і систематизації знань з тем
«Вступ. Розвиток географічних знань про Землю»
|
1
|
|||
Учень називає: відомих дослідників
сучасності; підбирає: з різних джерел додаткову інформацію про
пізнання і дослідження Землі на сучасному етапі; аналізує: інформацію про географічні дослідження у ХХ на початку
ХХІ ст..; порівнює: способи дослідження Землі
на сучасному етапі з тими, що відбувалися в більш ранні епохи; складає: за допомогою членів
родини короткі повідомлення про власні подорожі, які ілюструє малюнками,
фотографіями, міні-презентаціями.
|
|||||
РОЗДІЛ ІІ. ЗЕМЛЯ НА ПЛАНІ ТА КАРТІ (12 год.)
|
|||||
Тема 1. Орієнтування на місцевості (2 год.)
|
|||||
9
|
Способи орієнтування на місцевості. Визначення
напрямків на місцевості.
|
1
|
|||
10
|
Компас. Поняття про азимут.
|
1
|
|||
Учень називає: різні способи орієнтування на
місцевості; користується: компасом
для визначення сторін горизонту визначає:
азимут на різні об’єкти та напрямки на місцевості навколо школи; виконує: вправи на визначення
азимутів; порівнює: інструментальні
і візуальніспособи орієнтування на місцевості; пояснює: способи орієнтування на місцевості; оцінює: практичне значення вміння орієнтуватися на місцевості.
|
|||||
Тема 2. Способи зображення Землі (3 год.)
|
|||||
11
|
Особливості та відмінності зображення земної поверхні
на космічних знімках, картах, аерознімках, планах.
|
1
|
|||
12
|
Масштаб та його види.
|
1
|
|||
13
|
Практична
робота 1
Розв’язування задач з використанням різних видів
масштабу
|
||||
14
|
Абсолютна і відносна висота місцевості, їх визначення
за допомогою горизонталей та за шкалою висот
|
1
|
|||
15
|
План, його основні ознаки. Умовні знаки плану.
Визначення напрямів на плані. Читання плану.
|
1
|
|||
16
|
Географічні карти, їх
елементи. Легенда карти. Масштаб карт. Географічні атласи. Практичне
значення карт.
|
1
|
|||
Учень називає: способи зображення Землі; відмінності між планом і картою; абсолютною і
відносною висотою місцевості; об’єкти місцевості за планом; умовні знаки плану; користується: різними видами масштабу; умовними знаками плану і
карти; визначає: масштаб плану і
карти; абсолютну і відносну висоту
місцевості за допомогою горизонталей та за шкалою висот; вимірює: відстані на плані і карті за допомогою масштабу; розв’язує: задачі з різними видами
масштабів; порівнює: зображення
місцевості на глобусі, аерознімку, космічному знімку, плані, карті; пояснює: відмінності у різних видах масштабу; особливості
орієнтування плану місцевості; оцінює:
практичнезначення плану місцевості та географічних карт для себе і своєї
родини.
|
|||||
Тема 5. Географічні координати (3 год.)
|
|||||
17
|
Градусна сітка на глобусі й географічній карті. Поняття
про географічні координати.
|
1
|
|||
18
|
Правила відліку географічної широти і довготи.
Географічні координати свого населеного пункту.
|
Практична
робота 2.
Визначення географічних координат за географічною
картою
|
1
|
||
19
|
Урок
узагальнення і систематизації знань з теми
«Земля на плані та карті»
|
1
|
|||
Учень називає: лінії градусної сітки:
паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан; ознаки понять «географічна
широта» і «географічна довгота» користується:
градусною сіткою для визначення географічних координат; визначає: географічні координати
окремих об`єктів, населених пунктів; порівнює:
географічну широту і географічну довготу за градусними вимірами; пояснює: відмінності між географічною широтою і географічною
довготою; оцінює: практичне
значення знань про географічні
координати .
|
|||||
РОЗДІЛ ІІІ. ОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ (44 год.)
|
|||||
Тема 1. Літосфера (12 год.)
|
|||||
20
|
Внутрішня будова Землі.
|
1
|
|||
21
|
Будова літосфери, її властивості.
Літосферні плити,
наслідки їх переміщення.
|
1
|
|||
22
|
Мінерали, гірські породи та корисні копалини
|
||||
23
|
Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та
на поверхні земної кулі. Рухи земної кори.
|
1
|
|||
24
|
Землетруси. Вулканізм і вулкани, гейзери. Сейсмічні
пояси Землі.
|
Практична
робота 3 (початок).
Позначення на контурній карті вулканів
|
1
|
||
25
|
Зовнішні процеси, що зумовлюють зміну земної кори.
Вивітрювання, робота вітру, текучих і підземних вод, льодовиків.
|
1
|
|||
26
|
Основні форми рельєфу суходолу – гори і рівнини.
Різноманітність та утворення рівнин на суходолі. Найбільші за площею рівнини
світу.
|
Практична
робота 3 (продовження).
Позначення на контурній карті рівнин
|
1
|
||
27
|
Різноманітність та утворення гір на суходолі. Найвищі і
найдовші гори світу.
|
Практична
робота 3 (продовження).
Позначення на контурній карті гір
|
1
|
||
28
|
Рельєф дна океану. Серединно-океанічні хребти – найвищі
і найдовші гори Світового океану.
|
Практична робота 3 (закінчення).
Позначення на контурній карті серединно-океанічних
хребтів
|
1
|
||
29
|
Унікальні форми рельєфу земної кулі, їх охорона.
|
1
|
|||
30
|
Урок
узагальнення і систематизації знань з теми
«Літосфера»
|
1
|
|||
Учень називає: внутрішні шари Землі,
склад материкової та океанічної земної кори, суттєві ознаки понять
“літосфера”, “земна кора”, “мінерали”, “гірські породи”, “корисні копалини”,
“рельєф”, “гори”, “рівнини”, переважаючи
форми рельєфу своєї місцевості; наводить
приклади і показує: на карті літосферні плити, сейсмічні пояси, найбільші
вулкани, різні, у тому числі й
унікальні форми рельєфу; визначає:
за допомогою карти географічне положення гір і рівнин, їх абсолютну і
відносну висоту за шкалою висот; позначає:
на контурній карті: сейсмічні пояси:Тихоокеанський, Середземноморський;
вулкани:Ключевська
Сопка, Етна, Кракатау; гори: Карпати, Кримські, Альпи,
Уральські, Кордильєри, Кавказ, Гімалаї з вершиною Джомолунгма, Анди; хребти
в океані:Серединно-Атлантичний; рівнини: Східноєвропейська, Західносибірська, Амазонська низовина, Лаврентійська
височина, Середньосибірське, Бразильське
плоскогір’я;порівнює: гірські породи за походженням, рівнини
і гори за висотою, походженням,
розміщенням на суходолі та в океанах; пояснює:
вплив внутрішніх ізовнішніх
процесів на формування рельєфу земної поверхні; аналізує: причини і наслідки руху літосферних плит, роботи води,
вітру; висловлює судження: про необхідність охорони форм рельєфу; оцінює: значення рельєфу в
житті та господарській діяльності людини; вплив людини на рельєф.
|
|||||
Тема 2. Атмосфера (12 год.)
|
|||||
31
|
Будова атмосфери, властивості повітря в тропосфері.
|
1
|
|||
32
|
Добовий і річний хід температури повітря, причини
їхнього коливання. Карта ізотерм, теплові пояси Землі. Практичне значення
вимірювання температури повітря.
|
1
|
|||
33
|
Атмосферний тиск: причини і наслідки його зміни в
тропосфері. Вимірювання атмосферного тиску.
|
1
|
|||
34
|
Практична
робота 4.
Розв’язування задач на зміну температури повітря й
атмосферного тиску з висотою
|
1
|
|||
35
|
Вітер: причини виникнення, напрямки, сила, швидкість
вітру, їх визначення сучасними приладами та на око (візуально). Місцеві
вітри.
|
1
|
|||
36
|
Вода в атмосфері: випаровування, вологість повітря,
зміни вологості повітря.
|
1
|
|||
37
|
Хмари і туман, відмінності в їх утворенні. Форми хмар,
хмарність.
|
1
|
|||
38
|
Опади, що випадають з хмар та з повітря, їх види,
вимірювання. Карта розподілу опадів.
|
||||
39
|
Погода, її елементи, мінливість. Характерна погода за
сезонами у своїй місцевості. Служба погоди, практичне значення прогнозів
погоди.
|
1
|
|||
40
|
Практична
робота 5.
Складання графіка зміни температури повітря, діаграм
хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналіз
|
||||
41
|
Клімат, основні кліматичні показники.
|
1
|
|||
42
|
Карта кліматичних поясів. Зміни клімату. Вплив людини
на атмосферу.
|
1
|
|||
43
|
Урок
узагальнення і систематизації знань з теми
«Атмосфера».
|
1
|
|||
Учень називає: суттєві ознаки понять
“погода”, “клімат”, “хмари“, “хмарність“, “опади“, “синоптична карта“; ознаки погоди у своїй
місцевості, теплові пояси Землі; світові центри спостереження за погодою; наводить приклади: хмар, різних за формою, прогнозів погоди,
основних типів клімату; спостерігає і
фіксує: зміни елементів погоди: температури повітря, атмосферного тиску,
вітру, вологості повітря, хмар, хмарності, опадів; визначає: середні температури, тиск атмосфери, швидкість вітру, переважаючи типи погоди у своїй
місцевості, зміни температури і атмосферного тиску з висотою; будує: графіки ходу температури ,
діаграми розподілу опадів за певний період, розу вітрів; добирає: адекватні джерела географічної інформації для
ознайомлення з атмосферними процесами; користується:
термометром, барометром, гігрометром порівнює: типи погоди у своїй місцевості в різні пори
року; аналізує: розподіл
температури повітря, атмосферного тиску протягом доби, сезону, року; порівнює: погоду своєї місцевості у
різні і пори року аналізує:
розподіл температури повітря на Землі за картою;
пояснює: причини і наслідки зміни погоди і клімату; розв’язує задачі на зміни температури повітря, атмосферного
тиску; оцінює: вплив чистого
повітря на здоров’я людини; наслідки впливу господарської діяльності людини
на атмосферу Землі.
|
|||||
Тема 3. Гідросфера (14 год.)
|
|||||
44
|
Загальна кількість води на Землі, її розподіл між
частинами гідросфери.
|
1
|
|||
45
|
Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки,
протоки. Шкала глибин, визначення глибин океанів і морів.
|
Практична
робота 6 (початок).
Позначення на контурній карті морів, проток, заток
|
1
|
||
46
|
Острови в Океані.
|
Практична
робота 6 (продовження).
Позначення на контурній карті островів
|
1
|
||
47
|
Властивості вод Світового океану.
|
1
|
|||
48
|
Рухи води в Океані.
|
1
|
|||
49
|
Життя в океанах і морях. Багатства вод світового
океану. Океан та людина.
|
1
|
|||
50
|
Води суходолу – поверхневі і підземні. Річка: річкова система,
басейн річки, річкова долина. Найдовші, найбільші за площею басейну і
найповноводніші річки світу.
|
Практична
робота 6 (продовження).
Позначення на контурній карті річок
|
1
|
||
51
|
Пороги і водоспади. Живлення, водний режим і робота
річок.
|
Практична
робота 6 (продовження).
Позначення на контурній карті водоспадів
|
1
|
||
52
|
Озера, їх різноманітність за площею, походженням
озерних улоговин, солоністю. Найбільші і найглибші озера земної кулі.
|
Практична
робота 6 (закінчення).
Позначення на контурній карті озер
|
1
|
||
53
|
Болота, особливості їх утворення та поширення. Штучні
водотоки: канали.
|
1
|
|||
54
|
Льодовики – багаторічні природні скупчення льоду.
Особливості утворення і поширення льодовиків. Багаторічна мерзлота – підземне
зледеніння. Утворення і поширення багаторічної мерзлоти.
|
1
|
|||
55
|
Підземні води, умови їх утворення і залягання в земній
корі. Термальні й мінеральні води.
|
1
|
|||
56
|
Значення вод суходолу для природи і людини. Охорона вод
Світового океану і суходолу.
|
1
|
|||
57
|
Урок
узагальнення і систематизації знань з теми «Гідросфера».
|
1
|
|||
Учень називає: суттєві ознаки
понять “океан”, “море”, “затока”,
“протока”, “острів”, “океанічна
течія”, “річка”, “озеро”, “болото”, “льодовик”, “багаторічна мерзлота”,
“підземні води”; наводить приклади: морів,
заток, проток, островів, річок, озер; визначає:
особливості розподілу води між Світовим океаном і водами суходолу за
відповідною діаграмою; географічне положення водних об`єктів, глибини океанів
і морів за шкалою глибин; залежність
напряму і характеру течії річок від рельєфу, видів живлення та режиму вод
суходолу від клімату; розрізняє: способи
зображення вод суходолу на плані місцевості та на карті; озера за походженням
улоговин, стоком, типи боліт, материкові та гірські льодовики, штучні
водойми, типи підземних вод; знаходить
і позначає на контурній карті: моря: Чорне, Середземне, Червоне,
Балтійське, Баранцеве; протоки: Гібралтарська, Магелланова, Дрейка,
Берингова; затоки: Біскайська, Бенгальська, Мексиканська, Гвінейська; острови:
Велика Британія, Гренландія, Мадагаскар, Нова Гвінея; півострови:
Аравійський, Кримський, Індостан, Лабрадор, Скандинавський, Сомалі; западина:
Маріанська; річки: Дніпро, Дунай, Янцзи, Ніл, Амазонка, Міссісіпі; озера: Каспійське, Великі озера,
Байкал, Вікторія; пояснює: причини
і наслідки рухів води в Світовому океані;особливості живлення і режиму вод
суходолу; порівнює: різні водні об’єкти; оцінює: роль води для життєдіяльності людини, вплив людини на
різні частини гідросфери; виявляє: з
членами родини способи очищення води в домашніх умовах і вплив якості води на
здоров’я людини.
|
|||||
Тема 4. Біосфера та ґрунти (2 год.)
|
|||||
58
|
Складові біосфери, особливості їх поширення на земній
кулі.
|
1
|
|||
59
|
Властивості ґрунтів. Ґрунтовий покрив, карта ґрунтів.
Вплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинність і
тваринний світ суходолу та океану.
|
1
|
|||
Учень називає: суттєві ознаки понять “біосфера”, “ґрунти”, “ґрунтовий покрив“, “рослинність”, “тваринний світ”;
переважаючи види рослин і тварин своєї місцевості, компоненти біосфери; порівнює: види рослин і тварин, що
поширені на різних широтах; пояснює: особливості
поширення ґрунтів і живих організмів на земній кулі за допомогою карт; вплив
людини на компоненти біосфери; оцінює:
значення ґрунтів, рослинності і тваринного світу для життєдіяльності
людини виявляє: разом з членами
родини сфери використання ґрунтів, рослинності і тваринного світу у своєї
місцевості.
|
|||||
Тема 5. Природні комплекси (3 год.)
|
|||||
60
|
Природні комплекси (ландшафти) як наслідок
взаємозв’язків компонентів природи.
|
1
|
|||
61
|
Географічна оболонка – найбільший природний комплекс
Землі, її межі, властивості, закономірності розвитку.
|
1
|
|||
62
|
Природні зони Землі, їх особливості
|
1
|
|||
63
|
Урок
узагальнення і систематизації знань.
|
Практична робота 7
Складання опису
одного з природних комплексів свої місцевості (за типовим планом)
|
1
|
||
Учень називає: суттєві ознаки понять
“природний комплекс”, "географічна оболонка”, “природна зона”;
компоненти природного комплексу;
наводить приклади: природних
комплексів та комплексів, змінених людиною у своїй місцевості; порівнює: особливості основних
природних зон Землі; пояснює: на
конкретних прикладах наслідки взаємодії літосфери, атмосфери, гідросфери,
біосфери; оцінює: вплив людини на
природні комплекси у своїй місцевості; значення знань про природні комплекси
для життєдіяльності людини.
|
|||||
РОЗДІЛ ІV. ПЛАНЕТА ЛЮДЕЙ (6 год.)
|
|||||
Тема 1. Кількість і розміщення населення Землі (2 год.)
|
|||||
64
|
Кількість населення Землі. Розселення населення на
Землі. Найбільш заселені території земної кулі.
|
1
|
|||
65
|
Людські раси. Дослідження М.М. Миклухо-Маклая.
Найчисленніші народи світу.
|
||||
Тема 2. Держави світу (2 год.)
|
|||||
66
|
Найбільші за площею та чисельністю населення держави
світу.
|
Практична
робота 8.
Позначення на контурній карті кордонів найбільших
держав та їх столиць
|
1
|
||
67
|
Держави-сусіди України на політичні карті світу.
|
1
|
|||
Тема 3. Вплив людини на природу (1 год.)
|
|||||
68
|
Зміни складових географічної оболонки людством. Зміни
природних комплексів Землі. Забруднення довкілля та його охорона.
|
Розробка міні-проекту з утилізації побутових відходів
|
1
|
||
69
|
Урок
узагальнення і систематизації знань з тем
«Біосфера та ґрунти. Природні комплекси. Планета людей»
|
1
|
|||
70
|
Повторення за рік
|
1
|
|||
Учень називає: чисельність
населення Землі та населення України; людські раси; аналізує: карти густоти населення та
людських рас; розпізнає: способи
зображення держав і столиць на політичній карті світу; визначає: за картою найбільші за площею та кількістю населення
держави світу і держави-сусіди; позначає:
на контурній карті кордони держав-сусідів України, підписує їх назви та
столиці; характеризує: види
господарської діяльності та їх
наслідки у своєму населеному пункті; порівнює:
людські раси за зовнішніми ознаками; густоту населення в різних регіонах
земної кулі; оцінює: вплив людини на природу, рівень забруднення навколишнього
середовища в результаті здійснення різних видів господарської діяльності; висловлює судження: про заходи щодо усунення негативних наслідків
господарської діяльності у своєму населеному пункті; розробляє: за допомогою членів родини міні проект з утилізації побутових
відходів.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар